نخستین رویداد نوآورانه کتاب و کودک امرزو یکشنبه 10 ام اسفند، با هدف آشتی میان کودکان و کتاب خوانی و به کوشش مرکز نوآوری علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه شهید بهشتی و شتابدهنده گام دوم آغاز به کار کرد
به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس، 4 محور اصلی این رویداد ایجاد تحول در ساختار کتاب های کودک، نگرش مجدد به محتوای این حوزه ، استفاده از فرصت های فناورانه و نوآورانه برای ایجاد ارتباط موثر بین کودکان و کتاب ها و دعوت از صاحبنظران و جامعه علمی برای فعالیت در این حوزه میباشند.
دکتر علی اصغر سعد آبادی مدیر مرکز نوآوری ها علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه شهید بهشتی و دبیر علمی رویداد، در آئیین افتتاحیه این رویداد، کمبود محتوای فاخر و و نیز مشکلات در زمینه تجاری سازی محتوای نوآورانه را از مهمترین چالش های حوزه کتاب کودک برشمرد و گفت: این حوزه نیازمند حضور پررنگ دو دسته از افراد میباشد:اندیشمندان و نوآوران که اقدام به تولید محتوای فاخر و مطابق با استاندارد های موجود در حوزه کودک نمایند و افرادی از جنس کسب و کار و علاقه مند به این زمینه که بتوانند در مسیر تجاری سازی ایده های نوآورانه گام بردارند.
همچنین دکتر حسن خنیفر رئیس دانشگاه فرهنگیان، در حاشیه بازدیدی که از مرکز نوآوری علوم انسانی و تیم های مستقر در این مرکز داشتند ضمن صحبت با شرکت کنندگان این رویداد به حدیثی معروف از پیامبر اکرم(ص) اشاره داشتند: "کودکان را به خاطر پنج چیز دوست مى دارم : اول آن که بسیار مى گِریند ، دوم آن که باخاک بازى مى کنند، سوم آن که دعوا کردن آنان همراه با کینه نیست چهارم آن که چیزى براى فردا ذخیره نمى کنند، پنجم آن که مى سازند و سپس، خراب مى کنند(دل بستگى ندارند)"
وی با عنایت به موارد این حدیث به نوآوران این حوزه توصیه کرد که در طراحی های خود به مواردی مانند ایجاد ارتباط عاطفی با کودکان و لمس پذیری محصولات خود برای آن ها توجه داشته باشند و ایجاد امکان تجربه های متفاوت برای کودکان بدون سرزنش برای اشتباهاتشان را از مهمترین موارد در تربیت کودکان دانستند.
در پایان رویداد دکتر محمد رضا مرادی مدیرعامل شتابدهنده گام دوم و دبیر اجرایی این رویداد مراحل بعدی را برای شرکت کنندگان تشریح کرد.
به گفته سعد آبادی، 60 ایده توسط افراد یا تیم ها برای دبیرخانه این رویداد ارسال شده بود که 15 ایده منتخب هیئت داوران در وبینار رویداد معرفی شدند و مورد ارزیابی و نقد قرار گرفتند تا اصلاحات ضروری روی آن ها صورت گیرد.این تیم ها در کارگاه های آموزشی شرکت خواهند داشت تا بتوانند با استفاده از حمایت های مرکز و مشاوره های تخصصی (منتورینگ) محصول خود را توسعه دهند. در پایان این رویداد در روز 31 فروردین 1400، تیم های برتر معرفی شده و از آن ها تقدیر به عمل خواهد آمد .لازم به ذکر است تیم های منتخب از حمایت های ثانویه مانند امکان استقرار در مرکز و جذب سرمایه برای توسعه برخوردار خواهند بود.